Meny Søk
Thomas-Alsgaard-Hymer-i-sin-nye-Hymer-B-SL-Norway-Line-bobil---712--1-.jpg
Tekst: Freddy Kongsberg. Foto: Oddgeir Visnes. Thomas Alsgaard i sin nye Hymer B SL 878 Norway Line.

Derfor velger Thomas Alsgaard bobil

 

Ole Einar Bjørndalen geniforklarte bobilen. Thomas Alsgaard (42) lot seg inspirere. Nå satser begge superveteranene på å bli best med bobil.

- Med bobilen kan jeg oppsøke de beste treningsforholdene. Jeg har overnatting, mat og utstyr på hjul og sparer tid og krefter på logistikk, forteller Thomas Alsgaard.

For 42-åringen med fem OL-gull, seks VM-gull og syv NM-titler handler det om å optimalisere treningen for å komme tilbake i langrennstoppen etter flere år med sykdom.

_MGL4685_behandlet-jpg-440.jpg
Evig aktiv: Thomas Alsgaard under oppvarming på Beitostølen, 2014. 

Med familien

En annen oppside er at Thomas kan være mer sammen med familien. Med bobilen kan kona Rønnaug Schei Alsgaard og parets to barn være med på treninger og andre turer. I perioder med syv jobber, enda flere jern i ilden og over 200 reisedøgn, har det blitt liten tid til familien. Det har gitt Thomas mye dårlig samvittighet.

Kjørt i senk

Men hardkjøret har også gjort Thomas Alsgaard syk de siste årene. I fjor hadde han hele 200 sykedager. Nå forsøker han å legge om kursen, bli flinkere til å prioritere og til å si nei. 

- Med all jobbingen og alt ansvaret, har det blitt en vond sirkel. To-tre år med hardkjør, alltid sliten, lange perioder med frysing ute med NRK, har gitt kroppen juling og svekket immunforsvaret. Jeg kjørte meg i senk, forteller Thomas

Thomas-Alsgaard-Hymer-bobil-innvendig-440.jpg

Ambisjoner

Thomas som ble Olympisk mester allerede på Lillehammer i 1994, har fortsatt ambisjoner i sporet. Målet er å komme tilbake i langrennstoppen og konkurrere med de beste i langløpene i Swix Ski Classic. Og målet om å vinne Vasaloppet er der fortsatt. Om alt går som planlagt kan det tenkes at han holder på til han blir 50.

I fjor sa Alsgaard opp jobben i NRK. Partner Emil Søbak Gundersen tok over den daglige driften av privatlaget Team Leasplan Go. I laget med de karakteristiske tigerdraktene er Alsgaard utøver, eier og frontfigur. Ambisjonen som eier er å skape verdens beste langrennsteam.

Talenter

- Det er viktig for meg at laget skal løfte unge talenter frem til å bli landslagsløpere, VM og OL-deltakere for Norge. Derfor har vi et sterkt Allround-lag med hovedsakelig unge gutter med et stort uforløst potensial, forteller Thomas.
Thomas-Alsgaard-og-Tor-Gruner--hymer-avtale-440.jpg
Tor Grüner fra Kroken Caravan Import AS inspiserer Team LeasePlan Go-utstyret sammen med Thomas Alsgaard.

Lars Berger

Med på laget er også en veteran, Lars Berger. Målet er at Lars kvalifiserer seg til 15 km fri i VM i Falun. Den tidligere VM-mesteren i langrenn står også i år utenfor skiskytterlandslaget. 

- Lars får nye impulser, men er også viktig som bidragsyter med sin erfaring og kompetanse, mener Thomas Alsgaard.

Den andre halvparten av laget består av et sterkt langløpslag hvor målet er å vinne flest mulig renn i Swix Ski Classics, Vasaloppseier, og sammenlagtseier både i herreklassen og ungdomsklassen.

Private lag

Private lag i langrenn har vært på fremmarsj de siste årene. I dag er det 23 slike lag anført av tre store. Alsgaards lag er et av de største med et budsjett på rundt ti millioner og kanskje det mest komplette i forhold til både langrenn og langløp.
Thomas-Alsgaard-Hymer-bobil-innvendig6-440.jpg

Stor merverdi

- Langrenn er en populær idrett og attraktiv for sponsorer, men det er ingen av oss som blir rike på dette. Det koster å drifte et lag med tolv utøvere og et støtteapparat. Hensikten min er uansett å hjelpe utøvere opp og frem og gi noe tilbake til sporten, blant annet i form av barneskiskoler, sier Thomas Alsgaard som mener de private lagene gir norsk langrenn en enorm merverdi og en bredde som er helt unik

Vin i bilen

Forretningsmannen Alsgaard er eneeier i selskapet Senepsrud AS som investerer blant annet i aksjer, eiendom, treningsartikler - og vin. Ikke så dumt da at luksusbobilen til Thomas er utstyrt med et eget bar- og vinskap.

Luksusdoning

- Hva slags forhold har du til bobiler?

- Jeg tror jeg får et usedvanlig godt forhold til denne, smiler Thomas og viser oss rundt i den luksuriøse, velutstyrte og nærmere ni meter lange doningen til rundt regnet 1.7 millioner kroner. Bobilen er en Hymer B SL 878 Norway Line 3 liter på 180 hk, påplusset diverse utstyr og delvis skreddersydd Alsgaards behov.

Fra båt til bobil

Den velutstyrte doningen er usedvanlig romslig og for en lang mann som Alsgaard er det en fordel med en takhøyde på to meter og femten. Den bilgale 42-åringen, blant annet med et par hektiske år som rallykjører på baken, erkjenner et noe fordomsfullt forhold til bobiler.

- Ja, men jeg er godt kjent med en beslektet ferieform. Jeg vokste opp med helgeturer og overnattinger i båt.

Geniforklart av Ole Einar

Tilnærmingen til bobil skjedde gjennom Ole Einar Bjørndalen.

- Jeg la merke til at Ole Einar nærmest geniforklarte bobilen i en rekke sammenhenger. Han omtalte den som en suksessfaktor i forhold til en «ny vår» og to nye OL-gull. Jeg ble nysgjerrig og har pratet mye med Ole Einar om bobil. Han overbeviste meg om at den er et fullverdig og smart alternativ i forhold til trening, restitusjon og overnatting. Derfor er jeg glad for at det var mulig å få til et samarbeide med Kroken Caravan, sier Thomas Alsgaard.